Lider Projektu: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii z Suchej Beskidzkiej
FERI: podwykonawca badań naukowych: ankieta, wywiady indywidualne, grupy fokusowe, warsztaty strategiczne
TYTUŁ PROJEKTU: PROCESY I MODEL INTEGRACJI INTERESARIUSZY LOKALNEJ GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ PO PANDEMII COVID-19
Głównym celem naukowym projektu będzie zdiagnozowanie i opracowanie koncepcji organizacyjnych, prawnych i finansowych koniecznych dla integracji pionowej i poziomej interesariuszy turystycznych, między innymi w formie stowarzyszeń, konsorcjów produktowych lub spółek pełniących rolę tzw. Destination Management Organisation jako efektu partnerstwa publiczno-prywatnego w myśl koncepcji goodgouvernance i koopetycji na szczeblu regionalnym i lokalnym. Okres pandemii i sytuacja w gospodarce turystycznej wymaga zdefiniowania na nowo zadań i kompetencji w zarządzaniu i jest to podkreślane w najnowszych dokumentach między innymi UNWTO czy ETC. Dostrzega to w Polsce także administracja centralna anonsując zmiany prawne związane z funkcjonowaniem POT, ROT i LOT.
Z drugiej strony udział sektora przedsiębiorców turystycznych we współdecydowaniu o kierunku odnowy turystyki jest ciągle niezadowalający i poddawany zarówno krytyce jak i deklarowanej chęci współpracy. Słabość finansową oraz organizacyjną wykazuje także samorząd gospodarczy, a modele zarządzania o charakterze DMO, występujące w krajach Europy Zachodniej nie pozwalają na bezpośredni benchmarking. Stąd poszukuje się także modelu finansowania DMO w Polsce czego przykładem jest publiczna dyskusja o wprowadzeniu opłaty turystycznej (chociaż po jej ewentualnym wprowadzeniu redystrybucja pozyskanych
środków będzie konfliktogenna). Pełna analiza zawarta w projekcie badawczym pozwoli na opracowania alternatywnych modeli zarządzania. Wyniki mogą być podstawą modyfikacji ustawowej systemu POT-ROT-LOT. Co prawda niektórzy za DMO na szczeblu krajowym uważają Narodowe Organizacje Turystyczne, jednakże ich specyfika nie jest objęta bezpośrednio analizą.
W projekcie dokona się przeglądu istniejących wzorów zagranicznych, a przede wszystkim będzie przeprowadzona konfrontacja poglądów przedstawicieli władz samorządowych, członków LOT i ROT oraz przedsiębiorców na temat procesy integracji, konfliktów barier i docelowych rozwiązań. Konfrontacja służyć będzie budowie scenariuszy współpracy tych podmiotów na rynku.
Wydaje się, że cele strategiczne zintegrowanych form organizacyjnych (DMO) powinny być realizowane poprzez m.in.:
- budowę współpracy oraz atmosfery wzajemnego zaufania podczas realizacji wspólnych celów,
- kumulację środków finansowych dla tworzenia wizerunku regionu i budowy tożsamości lokalnej,
- wykorzystanie efekty synergii współdziałających sektora prywatnego i samorządu terytorialnego,
- wspólny marketing istniejących i nowych produktów turystycznych,
- dążenie do wzrostu produktywności poprzez wykorzystanie wspólnych zasobów,
- wymianę informacji, wspieranie rozwoju i innowacji w branży,
- współdziałanie z jednostkami naukowo – badawczymi,
- dzielenie się wiedzą oraz edukacja turystów w zakresie wpływu turystyki na gospodarkę, społeczność lokalną i przyrodę,
- tworzenie partnerstwa lokalnego, zarządzanie sieciowe i utrzymywanie relacji z lokalnymi społecznościami,
- lepsze rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań odwiedzających co do doświadczeń dostarczanych im w mieście oraz przekazywanie tej wiedzy lokalnym partnerom,
- zarządzania konfliktami pomiędzy interesariuszami turystyki.
Cel badawczy zostanie osiągnięty na podstawie danych pierwotnych, umożliwiających diagnozę stanu aktualnego, identyfikacji barier (prawnych, finansowych, zarządczych i psychosocjologicznych) oraz opracowania scenariuszy współpracy (różne warianty koncepcji organizacyjnych partnerstwa w dostosowaniu do ewolucji zmian na rynku turystycznym).
Cele szczegółowe projektu zdefiniowano następująco:
- poprawa funkcjonalności współpracy na linii nauka i biznes w sektorze turystyki, a
także z samorządami gospodarczymi i organizacyjnymi zarządzającymi turystyką na
szczeblu lokalnym - poprawa współpracy DMO z przedstawicielami nauki w kooperacji z podmiotami
gospodarczymi sektora turystyki, - zwiększenie możliwości działań MMŚP sektora turystyki w dobie pandemii i jej
skutków, - udoskonalenie kooperacji DMO z interesariuszami zewnętrznymi
- dostosowanie oferty uczelni wyższej do potrzeb rynku pracy generowanego przez
sektor turystyki w Polsce, - transfer wiedzy i wzmocnienie kompetencji kadr MMŚP oraz DMO sektora
turystycznego - stworzenie koncepcji organizacyjnych, prawnych i finansowych kluczowych dla
integracji pionowej i poziomej interesariuszy turystycznych, - stworzenie efektu partnerstwa publiczno-prywatnego będącego narzędziem w
zarządzaniu gospodarką turystyczną na szczeblach regionalnych i lokalnych, - wdrożenie mechanizmów ewaluacyjnych procesu zmian jakościowych w
działalności DMO.
Podmiotem badań będą regionalni/lokalni uczestnicy gospodarki turystycznej m.in.: samorząd terytorialny, samorząd gospodarczy, Regionalne i Lokalne Organizacje Turystyczne, sektor prywatny z trzech grup (hotelarze, gastronomicy, zarządzający atrakcjami lokalnymi), kadra zarządzająca i pracownicy MMŚP turystyki, środowisko akademickie, mieszkańcy.
REZULTATY PROJEKTU
Rezultatami projektu będą:
- podręcznik dobrych praktyk (krajowych, europejskich) – w obszarach modeli współpracy DMO i różnych instytucji sektorowych,
- raport z badań IDI wśród zarządzających instytucjami turystycznymi,
- raporty z badań wśród MMŚP z sektora turystyki,
- scenariusze i trendy rozwojowe dla DMO i MMŚP sektora turystyki po COVID-19 jako wynik dwóch warsztatów strategicznych,
- programy kursów specjalistycznych dla branży turystycznej,
- konferencja międzynarodowa celem upowszechnienia wyników.
METODYKA I NARZĘDZIA BADAWCZE
Proces badawczy obejmuje badania wtórne i pierwotne. Wynikiem pierwszych zostanie opracowany podręcznik dobrych praktyk krajowych i zagranicznych struktur typu DMO.
Badania pierwotne oparte zostaną o:
- 30 indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI),
- 6 grup fokusowych,
- ilościowe badania ankietowe MMŚP na próbie 500 respondentów,
- cztery warsztaty strategiczne.