Międzynarodowe warsztaty „Green Power”!
Zgodnie z zapowiedziami w dniach 19-20 kwietnia 2024 zrealizowaliśmy międzynarodowe warsztaty w ramach projektu „Green Power”.
Europejskie dokumenty i programy edukacyjne często odnoszą się do kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia jako do kluczowych kompetencji, które są niezbędne dla osobistego rozwoju, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia. Chociaż różne dokumenty mogą nieco inaczej definiować te pojęcia, istnieje ogólna zgodność co do ich znaczenia i roli w edukacji i rozwoju młodych ludzi. W 2018 roku Unia Europejska zaktualizowała Europejski Referencyjny System Kompetencji Kluczowych, w którym kreatywność i umiejętności krytycznego myślenia są uznawane za dwie z ośmiu kluczowych kompetencji potrzebnych każdemu obywatelowi dla realizacji osobistego spełnienia, rozwoju, integracji społecznej i zatrudnienia. System ten podkreśla, że kreatywność i umiejętności krytycznego myślenia są niezbędne dla innowacyjności i rozwoju społecznego oraz gospodarczego Europy. W trakcie warsztatów pogłębialiśmy ww. pojęcia i pracowaliśmy nad ich rozwojem.
Kreatywność jest często definiowana jako zdolność do generowania lub rozpoznawania pomysłów, alternatyw lub możliwości, które mogą być użyteczne w rozwiązywaniu problemów, komunikacji z innymi oraz rozrywce. W kontekście europejskich programów edukacyjnych, kreatywność jest rozumiana jako kluczowa kompetencja, która umożliwia młodym ludziom myślenie w nowatorski sposób, znajdowanie innowacyjnych rozwiązań i adaptację do zmieniających się okoliczności.
Umiejętności krytycznego myślenia odnoszą się do zdolności do logicznego myślenia, analizowania i oceniania argumentów oraz dowodów. Obejmują one również zdolność do identyfikacji błędów w myśleniu, rozumowania oraz argumentacji. W europejskich dokumentach politycznych i programach edukacyjnych umiejętności krytycznego myślenia są postrzegane jako niezbędne dla rozwoju osobistego, edukacji, aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym i na rynku pracy.
Programy wspierające rozwój ww. kompetencji: EIT Climate-KIC Young Innovators – program Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), który skupia się na edukacji w zakresie innowacji i przedsiębiorczości dla młodych ludzi, z naciskiem na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi i zrównoważonym rozwojem. Programy „Coding for Kids” – to inicjatywa mająca na celu nauczanie programowania i myślenia obliczeniowego od najmłodszych lat. Programowanie rozwija nie tylko umiejętności techniczne, ale także kreatywność, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie. Fundacja Młodzieży Europejskiej (European Youth Foundation, EYF) finansuje projekty młodzieżowe, które promują demokrację, prawa człowieka, współpracę międzykulturową i rozwój umiejętności młodych ludzi, w tym kreatywności i krytycznego myślenia. W trakcie warsztatów prezentowane były różne programy. które mają na celu nie tylko rozwój konkretnych umiejętności, ale także promowanie otwartości, tolerancji i zrozumienia międzykulturowego wśród młodych Europejczyków.
Partnerzy stworzyli strukturę mapy myśli, która obejmuje kluczowe obszary związane z kreatywnością młodych ludzi:
1. Centrum: Kreatywność Młodego Pokolenia
Gałęzie główne:
A. Obszary Manifestacji Kreatywności
Edukacja: Nowatorskie podejścia do nauki i nauczania.
Przedsiębiorczość: Startupy, innowacyjne modele biznesowe.
Sztuka i kultura: Muzyka, sztuki wizualne, teatr, taniec.
Technologia i innowacje: Rozwój aplikacji, programowanie, nowe technologie.
Społeczność i działalność społeczna: Projekty społeczne, wolontariat, inicjatywy lokalne.
B. Czynniki Wpływające na Rozwój Kreatywności
Edukacja i szkolenia: Programy wspierające rozwój umiejętności kreatywnych.
Dostęp do zasobów: Materiały, przestrzeń, technologie.
Wsparcie społeczne: Rodzina, szkoła, mentorzy, społeczności online.
Wyzwania i problemy społeczne: Reagowanie na aktualne wyzwania środowiskowe, społeczne, ekonomiczne.
C. Korzyści z Kreatywności
Rozwój osobisty: Zwiększenie pewności siebie, umiejętności rozwiązywania problemów.
Innowacje społeczne: Tworzenie rozwiązań dla problemów społecznych i środowiskowych.
Wpływ na rynek pracy: Kreatywność jako kluczowa kompetencja na rynku pracy.
Rozwój gospodarczy: Wpływ na gospodarkę poprzez innowacyjne przedsiębiorstwa i startupy.
D. Wyzwania i Bariery
Ograniczenia systemu edukacyjnego: Brak przestrzeni na kreatywność w tradycyjnym systemie edukacji.
Dostęp do zasobów: Bariery finansowe i technologiczne.
Presja społeczna i strach przed porażką: Obawy przed oceną i niepowodzeniem.
E. Strategie Rozwoju Kreatywności
Metody nauczania i uczenia się: Uczenie oparte na projektach, myślenie projektowe (design thinking).
Przestrzenie kreatywne: Inkubatory, przestrzenie coworkingowe, warsztaty.
Sieci wsparcia: Grupy mentoringowe, społeczności online, sieci przedsiębiorców.
F. Kreatywność w Działaniach na rzecz Zrównoważonego Rozwoju
a. Zastosowanie kreatywności w GOZ
- Innowacje produktowe: Tworzenie produktów zaprojektowanych z myślą o łatwości naprawy, długowieczności i możliwości recyklingu.
- Modelowanie biznesowe: Opracowywanie modeli biznesowych promujących zasady gospodarki obiegu zamkniętego, np. systemy zwrotne dla opakowań, produkty jako usługi.
b. Kreatywność w ochronie środowiska
- Rozwiązania technologiczne: Tworzenie innowacyjnych technologii wspierających ochronę środowiska, np. aplikacje do monitorowania zużycia wody, energii.
- Projekty artystyczne i kulturalne: Używanie sztuki i kultury do podnoszenia świadomości na temat problemów środowiskowych i promowania zrównoważonego rozwoju.
c. Transformacja zielona
- Mobilność miejska: Opracowywanie kreatywnych rozwiązań dla zrównoważonej mobilności miejskiej, np. innowacyjne systemy rowerowe, car sharing.
- Zielone przestrzenie: Projektowanie zielonych przestrzeni miejskich wspierających bioróżnorodność i dobrostan mieszkańców.
d. Edukacja i wychowanie w duchu zrównoważonego rozwoju
- Programy edukacyjne: Tworzenie i wdrażanie programów edukacyjnych skupionych na zrównoważonym rozwoju, gospodarce obiegu zamkniętego i ochronie środowiska.
- Warsztaty i szkolenia: Organizowanie warsztatów dla młodzieży na temat praktycznego wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w codziennym życiu.
e. Wyzwania i możliwości
- Reagowanie na zmiany klimatyczne: Wykorzystywanie kreatywności do opracowywania rozwiązań łagodzących skutki zmian klimatycznych i adaptujących społeczności do nowych warunków.
To część naszych wypracowanych materiałów, które zostaną szczegółowo rozpisane w Poradniku.
Warsztaty były bardzo twórcze, aktywne, dynamiczne. Wszyscy Partnerzy zaangażowali się w prace w trakcie dwóch intensywnych dni!
WARSZTAT DZIEŃ 1
WARSZTAT DZIEŃ 2